خانواده شاد

اجتما عی

خانواده شاد

اجتما عی

۲۴راه سرگرم کردن کودکان

سرگرم کردن کودکان بسیارمشکل میباشد برای مشاهده ۲۴ راه برای سرگرم کردن کودکان به ادامه مطلب مراجعه بفرمائید.


 24 راه برای سرگرم کردن بچه ها در خانه

سرگرم شو عزیز!
" مامان، حوصله‏ام سر رفته! " این، جمله‏ای است که بچه‏ها در روزهای گرم و بلند تابستان بارها و بارها به زبان می‏آورند. واقعیت این است که بچه‏ها تعطیلات تابستانی و ماندن در خانه را دوست دارند اما گاهی وقت‏ها همین در خانه ماندن برای آنها کسل کننده میشود.

برای اینکه روزهای بلند تابستان را برای بچهها به روزهای به یاد ماندنی تبدیل کنیم؛ لازم است کمی خلاقیت به خرج دهیم و با برنامهریزی و انجام کارهای ساده، این زمان را با سرگرمیهای شاد پر کنیم.


24 نمونه از این فعالیت‏ها را با هم مرور می‏کنیم.
1. از سرگرمیهای ساده خانگی استفاده کنید. مثلا با همکاری تمام افراد خانواده و مشارکت بچهها آشپزی کنید. کیک و کلوچه، پیتزای سبزیجات یا آش بپزید و همه دور هم نوشجان کنید. بهتر است هنگام تهیه غذا و مواد اولیه در آشپزخانه به بچهها سخت نگیرید و تمیز کردن آشپزخانه را بگذارید برای بعد.
2. در خانه کارهای هنری انجام دهید. بچهها دوست دارند کارهای هنری انجام دهند. کاغذ و وسایل نقاشی در اختیار آنها قرار دهید و از آنها بخواهید، داستانی درباره یک روز تابستانی بنویسند و آن را نقاشی کنند. میتوانید برای جذابیت بیشتر، نقاشی گروهی بکشید و روی یک مقوای بزرگ با کمک هم یک نقاشی بکشید.
3. ساخت کاردستی برای بچهها جذابیت دارد و در کنار آن میتوانند چیزهای زیادی یاد بگیرند. میتوانید یک شخصیت پسر یا دختر روی مقوا بکشید و دور آن را با قیچی ببرید. سپس با کاغذهای رنگی لباس، کفش، کلاه آفتابگیر و عینک آفتابی برایش درست کنید و البته راههای مراقبت از پوست در برابر آفتاب را هم به فرزندتان بیاموزید.
4. نمایش عروسکی بازی کنید. شخصیتهای داستان میتوانند عروسکهای فرزندتان یا نقاشیهایی که کشیدهاید و دور آن را بریدهاید، باشند. اگر نمایش عروسکی را کمی شاد و خندهدار اجرا کنید، نکات آموزشی داستان بیشتر در ذهن بچهها میماند.
5. چند کتاب رنگ کردنی برای بچهها بخرید و به آنها هدیه بدهید. شعرهایی که درباره روزهای تابستانی است، بخوانید. آنها را به بچهها هم یاد بدهید تا با شما همراهی کنند.
6. ساعاتی را هم به ورزش و تحرک اختصاص دهید. مبلها را کنار بکشید و یک آهنگ ورزشی بگذارید. لباس مناسب ورزش بپوشید و با هم کمی نرمش کنید.
7. لباسهای قشنگ بپوشید و عکس یادگاری بگیرید.
8. بازیهای سرگرم کننده و دسته جمعی انجام دهید. مثلا همه با هم پازل درست کنید و یا از یکی از بچهها بخواهید درباره یک شی در اتاق بدون اینکه نام آن را ببرد، توضیح بدهد. بعد از بقیه بچهها بخواهید حدسهای خودشان را در این باره روی کاغذ بنویسند و هر کس درست حدس زد، به او فرصت دهید دفعه بعد او درباره یک شی توضیح بدهد. میتوانید بیست سوالی بازی کنید و توضیحات را در قالب سوال از هم بپرسید.
9. بچهها را یک جا جمع کنید و برایشان قصه بگویید. میتوانید قصهای جدید یا قصههای مورد علاقه آنها را تعریف کنید.
10. بازی با سایهها برای بچهها لذتبخش است. چراغهای اضافه را خاموش کنید و روی دیوار با سایه اشکال مختلف بسازید. از بچهها هم بخواهید در این کار شرکت کنند.
11. میتوانید چند فیلم کارتونی یا فیلم مناسب سن فرزندتان تهیه کنید و در روزهایی که مجبورید چند ساعت در خانه بمانید، از فرزندتان بخواهید یکی از آنها را انتخاب و تماشا کند.
12. بچهها را تشویق کنید اتاقشان را مرتب کنند. معمولا بچهها علاقهای ندارند که اتاقشان را تمیز کنند، اما شما میتوانید این کار را برایشان جذاب کنید. مثلا زمان بگیرید که چهقدر طول میکشد تا اتاقشان را مرتب کنند و بعد اگر اتاقشان مرتب شد، برای آنها جایزهای در نظر بگیرید و تشویقشان کنید.
13. با کمک بچهها خودتان خمیر بازی درست کنید. میتوانید یک فنجان آرد، یک سوم فنجان آب و یک دوم فنجان نمک را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید. در صورت لزوم آب یا آرد به میزان کم اضافه کنید تا غلظت آن طوری شود که به راحتی بتوان با آن اشکال مختلف ساخت و در ضمن به دست نچسبد. با استفاده از این خمیر، بچهها میتوانند به راحتی بازی کنند و شکلهای مورد علاقهشان را بسازند و بعد از خشک شدن، آنها را رنگ کنند.
14. بچهها نقاشی با انگشت را دوست دارند. میتوانید خمیرهای رنگی درست کنید تا با آن نقاشی برجسته آماده کنند. برای تهیه این خمیر؛ نصف فنجان نشاسته را در یک فنجان آب سرد حل کنید. بعد سه فنجان آب جوش به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا دو مرتبه به جوش بیاید. خوب آن را به هم بزنید و وقتی شفاف و کمی غلیظ شد، آن را از روی حرارت بردارید و پودرهای رنگی به آن اضافه کنید. وقتی این خمیر خنک شد، بچهها میتوانند با آن نقاشی کنند.
15. چسب، قیچی و روزنامه باطله در اختیار بچهها بگذارید تا با بریدن عکسها و حروف آن، تصاویر و جملات جدید درست کنند. میتوانید با روزنامههای باطله برای بچهها کلاه، قایق یا موشک درست کنید.
16. از بچهها بخواهید تمام عروسکهای ریز و اسباببازیهای کوچک خودشان را یک جا جمع کنند و بعد با همه آنها یک شهر کوچک بسازند.
17. چند لیوان آب را کنار هم بچینید. بعد در هر کدام مقدار متفاوتی آب بریزید. حالا اگر با قاشق به هر لیوان ضربه بزنید، صدای خاصی میدهد. میتوانید با هم آهنگ بزنید و شعر بخوانید.
18. آلبومهای عکس را بیاورید و با هم عکسها را ببینید و درباره خاطرات آن با هم صحبت کنید.
19. خاطرات قدیم خانوادگی را برای بچهها تعریف کنید و به آنها بگویید وقتی بچه بودید، در تعطیلات تابستانی چه کارهایی انجام میدادید و چهطور خودتان را سرگرم میکردید.
20. از بچهها بخواهید یک شغل انتخاب کنند. مثلا پزشک، پرستار، معلم یا آتشنشان شوند و شما هم نقش بیمار یا شاگرد آنها را بازی کنید.
21. بچهها بازی با حباب را خیلی دوست دارند. میتوانید در یک ظرف کوچک کمی آب صابون درست کنید و با یک نی حباب بازی کنید.
22. بدلیجات و لوازمی را که قدیمی شده، جایی نگه دارید و از بچهها بخواهید با ترکیب آنها وسایل تزیینی جدید درست کنند. این کار به خوبی بچهها را سرگرم میکند.
23. در این روزها حتی میتوانید مهارتهای لازم را به بچهها بیاموزید. کمی خیاطی به آنها یاد بدهید. مثلا به آنها یاد بدهید، اگر دکمه لباسشان کنده یا جورابشان پاره میشود، چهطور آن را بدوزند.
24. میتوانید شمارش پول را به بچهها یاد بدهید. پولهای خرد و درشت را شمرده، با هم مقایسه کنید. از آنها بخواهید به یکی از افراد خانواده، دوستان یا معلمشان نامه دوستانه بنویسند. به آنها یاد بدهید که چهطور یک نامه دوستانه بنویسند. میتوانید کمی آشپزی به آنها یاد بدهید و یا کلماتی از یک زبان دیگر به آنها بیاموزید.

منبع:khabaronline.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد